Hvordan bruger europæiske B2B kunder deres mobiltelefoner?
Rajapack er tilstede i 16 europæiske lande og i 2018 har vi undersøgt vores B2B kunders mobilvaner: Hvor går de hen for at finde informationer, hvornår på dagen søger de efter dem og hvornår bestiller de emballage via mobilen.
Vi har samlet resultaterne her, og kan godt afsløre, at der er stor forskel på de enkelte lande.
Ville du f.eks. have gættet, at blandt alle vores europæiske kunder er danskerne dem, som er mest afhængige af mobilen? Faktisk bruger 75% deres arbejdstelefon hver dag. Det er langt flere end i f.eks. Spanien, som ellers anses for at være et af de største markeder i EU inden for anvendelse af mobilen sammen med Storbritannien. Franskmændenes dagsforbrug er til gengæld helt nede på 25%, hvilket er godt under gennemsnittet for alle brugere, som sammenlagt ligger på 55%.
B2B søgevaner på mobilen
Så hvad er egentlig europæiske B2B interessenters søgevaner? Primært søger de informationer hos udbydere og på samarbejdspartneres hjemmesider – Dog med undtagelse af de danske og tyske kunder som foretrækker at søge oplysninger via ekspertmedier og blogs. Interessant er det også, at spaniere og danskere benytter sig af de sociale medier hyppigst, og op til 80% anvender Linkedin som kilde til informationer og brancherelaterede emner.
Så hvornår på døgnet griber de så mobilen?
Vanerne er meget forskellige fra land til land, og selvom brugen af arbejdstidens små pusterum (f.eks. frokosten og kaffepauser) er et fællestræk blandt vores kunder, så fortæller 25% af nordmændene og tyskerne, at de tager aftenerne i brug, mens polakker og svenskere foretrækker at udnytte den ekstra tid, som opstår på forretningsrejser.
Har du allerede besøgt Rajapack på mobilen eller tablet?
Overordnet set har ca. 50% af vores kunder allerede browset på den optimerede mobilversion af Rajapacks hjemmeside – Og det havde de faktisk inden, vi overhovedet havde gjort opmærksom på vores opdaterede site. En version som vores franske og tyske kunder forresten havde mindst kendskab til. Har du allerede være inde forbi vores mobil site? Hvis du allerede nu sidder med din mobil, kan du udforske siden og bestille din emballage her.
Hvilken del af vores mobilvenlige hjemmeside er din favorit?
Ikke overraskende ønsker de fleste europæiske kunder et effektivt søgefelt (en førsteprioritet i næsten alle lande), men herefter stopper enigheden.
- Spanske kunder lægger vægt på, at det skal være let at genbestille tidligere ordrer.
- Danskerne rangerer ordrehistorik som det næstvigtigste element.
- Svenskerne foretrækker ønskelister og muligheden for at lægge varer i indkøbskurven til senere køb.
- Blandt de øvrige europæere var det ikke muligt at finde entydige præferencer for én eller flere elementer.
B2B indkøbsvaner på mobilen
Når vi ser på det samlede antal af B2B salg over den seneste måned, er Spanien tilbage på første pladsen. 72% af deres kunder bestilte nemlig emballage til deres virksomheder via deres mobiltelefoner. Gennemsnittet for de andre lande lå på 50%, hvoraf nordmændene og franskmændene udviste mindst tryghed ved at anvende denne kanal. Her var tallet helt nede på 40%.
Blandt B2B interessenter havde langt størstedelen foretaget mindst 2 køb via deres mobiltelefoner inden for de seneste 6 måneder! Overrasker det dig? Vi blev i hvert fald positivt overrasket.
Mere i tråd med vores forventning viste det sig, at de af vores kunder med høj rejseaktivitet (forretningsrejser ofte eller det meste af tiden) i gennemsnit havde handlet i forretningsøjemed min. 2 gange via deres mobil inden for de sidste 6 måneder.
Størstedelen af vores kunder arbejder med logistik og ofte på lagre, og resultaterne ville formentlig se anderledes ud, hvis vi solgte IT-systemer. Hvad tænker du om resultaterne? Du er velkommen til at dele din mening omkring dem eller fortælle om dine egne vaner på firmatelefonen i kommentarfelten nedenfor.