En webshop uden eget pakkebord er som en motor uden brændstof. Uanset om du er en lille nystartet virksomhed eller en stor international netbutik, så er pakkebordet et væsentligt led i din logistik. I denne artikel viser vi jer i 3 trin til hvordan du opsætter dit pakkebord på en smart og ergonomisk måde, som er tilpasset din hverdag. Det vil på sigt spare dig for værdifuld tid og gøre dit arbejde mere behageligt. God fornøjelse!
Trin 1: Hvad skal dit pakkebord udstyres med?
Hver butik er forskellig ift. udvalget af produkter m.m. og derfor er der også mange forskellige behov der skal opfyldes. Udstyr derfor dit pakkebord med værktøj og emballage efter dine produkter. Fokusset kan her være på: meget store (eller usædvanligt små produkter, skrøbelige varer, specielle formater mv. Herunder har vi listet de mest populære pakkeværktøjer, alt efter deres brug:
Tip! Spar plads ved dit pakkebord og begræns antallet af kassestørrelser ved din station eller på dit lager. Vælg for eksempel en kasse med variabel påfyldningshøjde : du kan justere 1 kasse til 12 højder, så kan du pakke mange forskellige produkter med kun denne ene kasse.
Trin 2: Hvordan sætter du pakkebordet op?
Når du har fundet ud af, hvilket værktøj og hvilken emballage du skal bruge, kan du gå videre til trin 2. Vi skal nu give hvert værktøj dets ideelle sted på dit pakkebord. Det, der betyder noget her er, at du kan arbejde hurtigt og effektivt. Det mest anvendte materiale bør derfor altid være inden for rækkevidde. Vi opdeler dit bord i tre zoner :
- Zone 1 – Center : Midten af dit bord skal give tilstrækkelig plads til selve pakningen. En fri og rummelig arbejdsflade er vigtig her. Placer de genstande, som din medarbejder regelmæssigt har brug for, inden for vandret gribeafstand. Dette inkluderer tape, en etiketprinter og plukkasser, hvori du kan opbevare flyers, klistermærker mv. Et rullestativ til din form for beskyttelses materiale (indpakningspapir eller bobleplast) er helt sikkert praktisk her.
- Zone 2 – Ovenpå: Hvis du kigger op, finder du al ydreemballagen, dvs. det er her du placerer der dine (u-foldede) kasser, kuverter, forsendelsesposer mv. De formater du benytter mest. Reoler med skillevæg gør det nemt at adskille de forskellige formater og hurtigt at få fat i dem.
- Zone 3 – Bund: Det ville være en skam ikke at bruge pladsen under dit pakkebord. Her har du stadig plads nok til f.eks. et bredt afrulningsstativ til bobleplast. Eller du kan placere sine største kasser her.
- Ekstra: Behandler du et stort antal pakker om dagen? Så sørg for en separat pakkefyldsmaskine der kan stå ved dit bord. Du kan f.eks. vælge luftpuder eller papirfyld. Som det sidste så sørg for at stille en skraldespand tæt på dit pakkebord, så emballageaffald ikke hober sig op. For et ryddeligt pakkebord, er det mest effektive 🙂
Tip! En pakkemaskine behøver slet ikke at være stor og tung. Der er også meget kompakte bordmodeller såsom Geami WrapPak® (til papir) eller AirFirst® (til luftpuder).
System Flex – Pakkebordssystem hos RAJA:
Hos RAJA har vi et system der hedder SYSTEM FLEX, her kan man opbygge sit helt eget set-up i samarbejde med vores eksperter. SYSTEM FLEX-serien fra Hudig Rocholz er den absolut bedste mulighed for en tilpasningsdygtig og fleksibel arbejdsstation baseret på egne behov.
Med SYSTEM FLKEX kan du nemt justere højden på hylder, ben og tilbehør. Hyldernes perforerede konstruktion gør det nemt at fastgøre ekstra tilbehør som flere hylder, dispensere og meget mere… (helt uden værktøj) og de kan nemt flyttes når det bliver nødvendigt.
Det komplette pakkebord omfatter borde, søjler, metalhylder og lister. Alternativt kan du vælge et elektronisk justerbart pakkebord , som udover selve bordet også indeholder tre søjler og to perforerede bagvægge. Herefter kan du tilføje tilbehør efter behov.
Har du brug for hjælp til valg af pakkebord? Så kontakt vores emballagespecialister der er tilgængelige på hverdage fra 8:00 til 16.30 på 44 58 77 00, via Live chatten og på mail: info@rajapack.dk
Trin 3: Hvordan arbejder du ergonomisk ved et pakkebord?
Når du sammensætter og indretter dit pakkebord, er det vigtigt altid at have konceptet ‘ergonomi’ for øje. Som du sikkert ved, kan en dårligt indrettet arbejdsplads være en kilde til muskuloskeletale lidelser (MSA). Tænk blot på stiv nakke, smerter i ryg eller ben osv. I dette tredje trin vil vi derfor se på, hvordan du korrekt justerer dit pakkebord, så det er behageligt for dine medarbejdere at arbejde ved.
3.1 Korrekt arbejdshøjde
Vi starter med at indstille arbejdshøjden. Det er bedst at følge retningslinjerne på billedet nedenfor. Pakning ses normalt som ‘let arbejde’, hvilket betyder, at du skal justere bordpladen til en højde på omkring 85 til 95 cm. Brug højden mellem hofte og albuer som referencehøjde.
3.2 Vandret gribeafstand
De værktøjer, du bruger mest, skal altid være inden for rækkevidde. På den måde undgår du at skulle bøje og strække ryg, nakke og arme for langt. På billedet nedenfor repræsenterer den ‘komfortable gribeafstand’ placeringen af de materialer, du oftest når efter. Dette svarer nogenlunde til afstanden mellem dit håndled og albue. Du har også den ‘maksimale gribeafstand’. Dette svarer til afstanden mellem dit håndled og skulder (når du forlænger armen). Her lægger du de materialer, du ville bruge sjældnere.
3.3 Visualisering
Et snydeark med pakkevejledning eller en skærm med information om ordren: de er ofte et meget praktisk plus for dem, der vil pakke hurtigt. Hvor er det bedste sted at ‘visualisere’ den information? Til dette tager vi horisonten i dit synsfelt. Det er bedst at visualisere den vigtige eller hyppige information i en vinkel på 40°. Du kan placere yderligere information inden for en ekstra vinkel på 25° ovenfra og nedefra. På denne måde behøver din pakker ikke at bøje nakken unødigt, og han kan forhindre klager over MSA.
Skulle du have spørgsmål til dit setup, så sidder vores specialister klar til at hjælpe! Via vores hjemmeside kan du skrive til os i live chatten. Du kan også sende os en mail på info@rajapack.dk eller give os et kald på 44 58 77 00, så finder vi sammen frem til den rette løsning.
Følg ligeledes med på de sociale medier hvor vi giver nyttige tips, og tilmeld dig vores nyhedsbrev hvor du får tilsendt nyheder og eksklusive kampagner direkte til din mailboks:
- Abonner på vores nyhedsbrev .
- Følg RAJA Danmark på de Sociale Medier: LinkedIn, og Facebook
- Tjek ligeledes vores nyeste produktkatalog ud – det kan bestilles helt gratis i papirversion eller læses online, hvor man kan bestille direkte fra kataloget, smart og enkelt.