Hvad enten du driver en større webshop eller blot går med tanker om at starte din egen webshop, så skal du på et eller andet tidspunkt tage stilling til din emballage – men hvilken emballage skal du bruge og hvad er bedst til dine produkter?
Som emballageleverandør bliver vi tit spurgt om hvilken emballage der er bedst, billigst, mest beskyttende og mest effektiv. Sandheden er, at der er en lang række faktorer at tage stilling til, før du kan komme frem til hvad der er optimalt for lige præcis din webshop.
I dette indlæg vil vi derfor forsøge, at komme med en generel vejledning til hvilke punkter du skal være opmærksom på, i forbindelse med valget af emballage.
God fornøjelse!
Sådan finder du frem til den rigtige emballage:
For at få et overblik, over hvilken type emballage der passer til dine behov er det en god ide, at gøre dig nogle overvejelser om hvilket produkt du har med at gøre.
1. Hvilke typer produkter sælger du?
Dit valg af emballage skal altid tage udgangspunkt i hvilke typer af produkter du skal sende. Er produktet skrøbeligt og kræver ekstra god beskyttelse? Er det et tungt produkt, så det kræver en papkasse i dobbelt bølgepap og evt. forstærket tape? Eller kan du nøjes med en papkasse i enkelt bølgepap, der er noget billigere end den tykkere variant?
Det kan også være du sælger tøj, som ikke må blive vådt eller krøllet og derfor skal benytte forsendelsesposer?… Eller måske du sælger bil- og motordele som skal bruge fugt- og rustafvisende kraftpapir eller måske elektroniske komponenter som f.eks. kræver antistatisk emballage? – Med andre ord, tænk over hvilken type produkt du sælger og sørg for, at emballagen beskytter og fremhæver de egenskaber du gerne vil have, at kunden skal se, når varen ankommer.
Vi har lavet en oversigt over hvilke typer af emballage der passer til forskellige produkter som du kan finde på linket nedenfor:
(kilde: ’Package insight study 2016))
2. Hvor stort er dit budget?
En anden vigtig faktor er hvor store ressourcer du har allokeret til emballage i dit budget.
Ønsker du at emballagen skal være så billig, som mulig? – eller skal du fra start tænke på din branding og ønsker emballage med logotryk eller emballage efter mål?
Standard emballage er som hovedregel langt billigere fremfor special emballage, men der kan være andre fordele såsom optimering af pakkeproces, reduktion i antallet af returneringer eller branding fordele ved, at vælge en mere tilpasset eller udviklet emballage. Det skal siges, at der findes et meget bredt udvalg af standard emballage, så det burde være muligt, at finde en emballage der matcher dine behov.
Når du vælger emballage, så ha’ altid i mente hvor du vil spare og hvad det kommer til at betyde for kundeoplevelsen i sidste ende. Hvad er forventningen fra din kundes side i forhold til opfattelsen af produktet. (Ring eller skriv til vores emballagespecialister og få råd til dit valg her.)
Herunder er der 4 links til standard emballage med forskellige fordele og egenskaber:
- Standard papkasser – Klassiske papkasser i bølgepap der passer til mange produkter.
- Kasser med automatbund med eller uden selvklæbende lukning – Sparer dig tid og du undgår brug af tape.
- Højdejusterbare kasser – En kasse til flere forskellige produkter.
- Forsendelsesposer med returlukning – Giver praktiske fordele til kunderne og gør returneringen nem.
3. Gør returnering nem for både dig og kunden
Forestil dig, at du køber en skjorte eller en kjole online, men da du modtager pakken, passer tøjet ikke alligevel. Denne situation har de fleste, der handler på nettet, været ude for. Du vil nu gerne sende tøjet retur, men du mangler emballage til at sende produktet retur i. Her kan man som virksomhed gøre det nemt for kunden og samtidig yde en ekstra god service ved, at benytte emballage med returforsendelse. Brug f.eks kasser med returlukning, som giver kunden mulighed for, at sende produktet retur i samme kasse som det kom i. Samtidig sikrer du, at dine produkter bliver returneret i en emballage der beskytter produktet således, at du kan sælge det igen på din webshop efter returnering.
(kilde: Metapak 2016)
Er du i tvivl om hvordan du vælger den rette emballage til din webshop, kan du kontakte vores rådgivere på 44 58 77 00 eller skrive til info@rajapack.dk