Corona-epidemien har fuldstændig ændret vores hverdag, og vi står alle overfor nogle uforudsete udfordringer. For mange e-handlere i Danmark betyder det øget aktivitet og heldigvis har regeringen og færdselstyrelsen sikret transport af varer både indenlands og over grænserne. Bl.a. er reglerne om ugehvil sat ud af kraft for at forebygge mangel på chauffører:
”I perioden fra den 13. marts 2020 til og med den 11. april 2020 er reglerne om ugehvil – dvs. om afholdelse af det såkaldte regulære ugehvil på mindst 45 timer og reducerede ugehvil på mindst 24 timer, jf. køre- og hviletidsforordningens artikel 8, stk. 6, sat ud af kraft for al national godstransport i Danmark.”
Der er dog ingen, som kan forudse, hvordan situationen kommer til at udvikle sig i løbet af den kommende tid. Derfor er det vigtigt som virksomhed at tage sig visse forholdsregler for at sikre den fortsatte drift. Vi har lavet en liste over nogle grundlæggende ting, der er værd at overveje.
1. Leveringstider
Vær opmærksom på en øget leveringstid både på dine egne forsendelser, men også hos dine leverandører. Her hos RAJA lover vi fortsat en leveringstid på 48/72 timer. hvis du handler med andre virksomheder skal du også være opmærksom på at der ikke altid er nogen på adressen til at tage imod varen. Derfor er det en god ide at informere dine kunder om at være ekstra opmærksomme, så du undgår for mange returvarer.
2. Lagerkapacitet
Hvis du har overskydende kapacitet på dit lager kan det være en god ide at udnytte den nu. Varer, der lige nu opbevares hos eksterne leverandører, bør også bringes til dit lager. Det vil sige at du har en buffer til de næste måneder, og på den måde er du sikret, hvis ordrerne pludselig skulle strømme ind. Emballage kan også opbevares på lageret i længere tid. Selv tape kan holde 6 måneder uden nogen tab i kvalitet klæbeevnen.
3. Planlægning
Som sagt har Corona-epidemien stor indflydelse på bl.a. leveringstid, så planlægning kan gøre forskellen. Det skal dog siges at planlægning kan være vanskeligt i denne tid, hvor vi er meget usikre på udviklingen. Noget der dog kan gøres, er at tænke over bestilling i god tid. Hvis du bestiller fra dine leverandører i god tid, kan du bedre sikre dig at producenterne/transporten kan følge med, og at du får leveret til dine egne kunder til tiden.
4. Medarbejdersikkerhed og fortsat drift
Der er to beskyttelsesforanstaltninger der gør sig gældende på arbejdspladserne i denne periode: afstand – hvor det er muligt – og god hygiejne. At arbejde hjemmefra er også et meget vigtigt skridt for at fortsætte driften for mange virksomheder. Men det kan for mange være svært at få en hverdag til fungere optimalt. Det kræver en masse planlægning og del kommunikation. I forhold til planlægning er det vigtigt at få lagt en nødplan for, hvis situationen ændrer sig yderligere. Hvad skal der f.eks. ske i tilfælde af sygdom?
Besøg virksomhedsguiden.dk for at finde råd til, hvordan din virksomhed bør håndtere situationen.