Alt tyder på at de kommende måneder godt kan blive en smule kaotiske, da råvarer manglen står og lurer i de forskellige forsyningskæder og truer med at bringe både julen og Black Friday i fare.
Gå dine tomrum efter og minimer luften i dine forsendelser, her er penge at spare, da fragtselskaberne som ofte fastsætter prisen på den enkelte forsendelse efter den volumetriske vægt – udnyt kapaciteten hos den enkelte fragtmand til fulde især i denne tid.
Det er vigtigt at du har styr på din egen “forsyningskæde” og hele baglandet – hvis alt er spækket og klar, både i din kommunikation, din emballage, dit pakkeflow og på dit lager – så er overskuddet større til at klare eventuelle udfordringer andre steder.
Vi har derfor samlet 4 hurtige råd, der er med til at effektivisere og klargøre din emballage til den travle tid – god fornøjelse!
Et parameter der kan gøre en forskel for både Dig og dine kunder, er hvis returneringen kører som smurt. Kunderne kan godt lide, at de ikke skal tænke og gøre for meget.
A: Oplys og gør din returproces gennemsigtig
Gør det klart og tydeligt hvordan returneringen skal foregå.
Du kan f.eks. kort og præcist beskrive returneringen ved ‘tjek-ud’ når kunden afgiver deres ordre, eller på ordrebekræftelsen, du kan også vedlægge en flyer i pakken med alle steps beskrevet (Jeg har før set QR koder som bestiller en returnering), du kan også vedlægge en returlabel (betalt eller ikke), den hjælper kunden et godt stykke af vejen – men lige gyldig hvilken metode du benytter dig af, så kan kunderne godt lide, at informationerne dumper lige ned i hovedet på dem, så de ikke skal gøre for meget i deres travle hverdag.
Små tiltag som en gennemsigtig og nem returneringspolitik giver tilfredse kunder som vender tilbage, fordi de ikke har skulle røre en finger.
B: Tilbyd emballage med integreret returløsning
Som add-on til ovenstående kan du tilbyde emballage som kunden kan sende sine vare retur i. Her er der WIN-WIN både for miljøet, kunden og til sidst også for dig, da du derved har styr på kvaliteten af den emballage varerne bliver returneret i.
Har du en særdeles dyr vare ude og svømme – så kan man lave en proces hvor du fremsender en returemballage, men kun hvis man ønsker at returnerer – igen er det blot vigtigt at oplyse kunden om din proces, så er mulighederne mange – returneringspolitikken skal tilpasses dine produkter og ligeledes skal emballagen med returløsning også passe til produktet.
Sender du tøj eller andre beklædningsgenstande er forsendelsesposen, med eller uden hank et særdeles godt valg. Skal du bruge en kasse finder du en her med returlukning.
C: Skab dig et system hele vejen igennem:
Gennemsigtigheden i returneringen er ikke kun vigtig for kunden, men også for medarbejderne tilbage på lageret og især når Black Friday rammer. På lageret skal alt spille og flowet skal kører som smurt.
Gør dig selv den tjeneste og lav en udførlig plan for modtagelse af returvare. Varen skal hurtigst muligt tilbage i salg – få lavet en klar plan over hvert enkelt step: modtagelse, registrering, kreditering osv. osv. Dette vil spare dig tid og lagerplads. I denne tid er det rigtig vigtigt, at få varen tilbage i salg så hurtigt som muligt – råvaremanglen og flaskehalsene, som før nævnt, taget i betragtning.
Når varen er bestilt og du skal pakke, er det vigtig med emballage der ikke er besværlig og svær at samle. Det er også vigtigt, at du ikke skal lede efter den rigtige kasse mellem 50 forskellige størrelser.
Lagerpladsen, dit emballagebudget og dit pakkeflow skal optimeres og være klar til den travle tid. Hvis du har brug for ekspert rådgivning kommer vores emballage specialister gerne på besøg og hjælper med optimeringen, du kan blot ringe til dem på 44 58 77 00.
Det hurtige svar på en optimering af dit pakkeflow giver vi dig her:
Vælg kasser med automatbund:
Kasser der samles ved et let tryk på siderne samles 2,5 gang hurtigere end en alm. standard foldekasse. Hvilket sparer dig tid når kasserne skal samles og fyldes. Herunder er samlingen vist ift. en alm. foldekasse:
Vælg variable kasser:
Har du mange forskellige produkter i forskellige størrelser, er det værd at tænke i en kasse der kan tilpasses flere forskellige produkter. En variabel kasse kan skæres til i højden og derved spare du plads på dit lager, evt. i dit emballagebudget og du sparer også tid på at søge efter én kasse blandt mange.
Vælg klæbelukning:
De to ovenstående muligheder fås med klæbelukning. Dvs. du sparer tapen og tiden du bruger på at påfører den. Desuden skal modtageren ikke tænke på at frasortere plastiktapen fra papemballagen før den smides til genbrug. Optimer, optimer, optimer – men optimer kun hvis det giver mening for dig og din virksomhed.
Automatiser med emballage- og pakkefyldssystemer:
Når der er mange pakker der skal afsted, skal der en del pakkefyld til. Her kan en maskine være MEGET effektiv at have stående på sit pakkebord eller ved sin pakkelinje.
I vores samlede katalog med temaet Maskiner- og emballagesystemer, kan du se hele sortimentet samlet et sted:
Hvis du håndterer mere end 10 pakker pr. dag, så er der stor sandsynlighed for, at en pakkemaskine kan spare din virksomhed både tid og penge. Mange maskiner kan faktisk lejes, så du behøver ikke nødvendigvis bekymre dig om, at skulle betale en stor sum penge for en maskine på én gang. Kontakt vores specialister og få dem til at analysere jeres behov helt gratis – 44 58 77 00.
Når du erhverver en maskine er vi med hele vejen fra idé til installation, træning, vedligehold og service af maskiner med serviceaftale.
Herunder kan du se en demonstration af vores Padpak Guardian maskine, en maskine der kan producerer op mod 72 meter papirfyld i minuttet og kan både placeres ved en pakkelinje og ved et pakkebord.
Det betyder at den egner sig rigtig godt til en virksomhed, der udsender mange pakker pr. dag. Maskinen kan bedst betale sig for virksomheder, der laver 1000 til 1500 pakker om dagen.
Gå på opdagelse i vores katalog – her finder du maskiner til alle behov.
Når kunden modtager din pakke er det ofte det sidste og bedste indtryk som kunden får af dig og dit brand. Det er her alle endorfinerne udskilles og lykken ved at modtage sine bestilte vare sker. Derfor er det også her, at du kan imponere og give kunden et billede af ‘at du har styr på det her’. Gør oplevelsen unik med f.eks. logo eller specialtilpasset emballage. Udover at give kunden en merværdi bliver din emballage også reklamesøjle når den fragtes fra A-B.
Når vi snakker om specialtilpasset emballage er mulighederne mange. Man kan både personalisere med tryk, men også med smart design, former og egenskaber. Alt kan nærmest lade sig gøre, men husk at tænk på om investeringen i en specialtilpasset emballage er rentabel.
Et eksempel kan være:
…at oplaget skal være stort nok, så enhedsprisen ikke stikker af – for det kan være dyrt at lave specialtilpasset emballage. Et andet scenarie kan være, at du har et så specielt produkt, at det kræver en specialtilpasset emballage af hensyn til beskyttelsen, her er det en anden ligning du skal gøre dig… men alt dette vil vores emballagespecialister kunne hjælpe dig med:
De kan kontaktes her:
44 58 77 00 | info@rajapack.dk
Den nemme og prisvenlige løsning er, at få tryk på din tape og herved kan du transformere alle former for pakker til en personlig og integreret del af din kommunikation.
Herunder kan Du se et eksempel på en tape vi har lavet for Copenhagen Home Design, en hvid tape med sort tryk, med andre ord et ‘Negativt tryk’. Hvis du vil begive dig ud i en ‘tape med tryk’ er du velkommen til at læse dette indlæg, som giver dig den nødvendige baggrundsviden når du skal designe din ‘Tape med tryk’.
Det sidste råd for denne gang går hånd i hånd med de 3 forrige råd. Hvis lageret roder og er uorganiseret, så vil ingen af de forrige råd kunne udnyttes til fulde. Sørg for at alle stationer glider som smurt og alt løbende bliver fyldt op, så der ikke mangler noget når pakkerne hurtigt skal pakkes.
I vores sortiment har vi reoler, plukkasser, pakkeborde, transportvogne, løfteborde, palleløftere, stiger, magnetiske etiketter m.m. Alt sammen handy når flowet på lageret skal kører gnidningsfrit.
Plukning:
Til de små lagre skal du sørge for, at alle varer er nemme at finde, organiseret i system og konstant fyldt op. Dette kan gøres med overskuelige hylder, plukkasser og magnetiske etiketter til mærkning.
Elefantfødder, stiger, palleløftere og transportborde vil være nyttige til nem håndtering af varerne, når de skal fra det ene sted til det andet.
Pakkestationen:
På pakkestationen, hvad enten det er en pakkelinje eller et lille pakkebord, skal flowet kører af sig selv. På de små pakkestationer er det en god ide at sørge for at have de relevante kasser indenfor rækkevidde og konstant få fyldt op, så der aldrig mangler noget – hverken af tape, følgeseddelslommer eller arbejdsknive. Det er ligeledes smart med en elektronisk etiketprinter der kan tilkobles jeres systemer.
På de store pakkelinjer er det vigtigt at få automatiseret så meget som muligt, f.eks. med pakkefyldsmaskiner, strappingmaskiner, strækfilmsvikler m.m.
Skulle i have brug for yderligere vejledning om optimering af lageret og logistikken inden pakkeræset går i gang, så kontakt vores emballagespecialister, de sidder klar til at hjælpe med de rette løsninger til dig og din virksomhed.
Vores emballagespecialister kan kontaktes via: 44 77 58 00 | info@rajapack.dk | Live chat.
… og husk nu at tænk på dine hulrum, minimer din volumetriske vægt og spar på dine fragtomkostninger – læs dette blogindlæg og find ud af hvordan:
Følg os på de sociale medier hvor vi giver nyttige tips til din emballage og tilmeld dig vores nyhedsbrev hvor du får tilsendt nyheder og eksklusive kampagner direkte til din mailboks:
- Abonner på vores nyhedsbrev.
- Følg RAJA Danmark på de sociale medier: LinkedIn, Facebook.
- Få vores produktkatalog hjem eller læs det online hvor du kan lægge produkterne i kurven direkte fra dit opslagsværk.