Er du klar til Black Friday går af stablen d. 29. november??
…Hvis ikke er det nu, at du skal sørge for at få gjort din shop klar! Tallene viser år for år, at handlen på Black Friday sætter omsætningsrekord – og derfor skal du være klar til at betjene dine kunder når ordrene vælter ind. 🙂
Emballage som sparer dig tid:
Når ordrene vælter ind er tiden knap – og på den selv samme tid, skal du have et langt større antal ordrer afsted. Hvis man ser tilbage på de to forrige år, siger erfaringen os, at det kan gå hen og blive en meget travl dag – omsætningstallene fra NETS taler et tydeligt sprog og vi skal være klar til at smøge ærmerne op. Smart emballage kan i dette tilfælde bidrage med innovative og tidsbesparende løsninger som kan optimere dit flow på dagen.
Eksempler på sådan emballage kan være følgende:
> Emballage med automatbund:
En kasse med automatbund samles 2,5 gang hurtigere end en alm. foldekasse – hvilket giver dig en væsentlig tidsbesparelse – og som du ved er tid penge. Du kan se en automatbund demonstreret i videoen længere nede. Her er 3 eksempler på smart emballage med automatbund:
De tre viste kasser er alle 3 med automatbunde. Nr. 2 har en klæbelukning, hvilket lukker kassen hurtig og enkelt samt du sparer på pakketapen.
Den sidste og 3. kasse har den smarte egenskab, at kunden kan sende retur i den selv samme kasse. Kassen har en perforering og en ekstra klæbelukning, som kunden kan tage i brug efter at have åbnet kassen ved perforeringen. Dette giver dig mulighed for at styre kvaliteten af returforsendelser og du sparer kunden for en del besvær, hvilket er godt når relationen skal bevares.
> Kasse med variabel højde:
Kasser med variabel højde giver den fordel, at du slipper for at have 10 forskellige størrelser af kasser på lager – du kan vha. den samme kasse tilpasse højden, så den passer til din vare. På den måde minimeres spildplads, opbevarings plads samt ekstra omkostninger hos kureren. Kasser med variabel højde findes også med automatbund og klæbelukning, se nogle forskellige muligheder herunder.
Black Friday og Julen 2019:
I år, og især i år går Black Friday fra at være et en-dagsudsalg til at Blive en ‘Black Week’ hos mange. Det skyldes blandt andet, at dagen ligger så tæt på julehandlen og derfor føler mange sig tvunget til at “tyvstarte”. Dels for at undgå kaos i leveringerne og dels for at undgå at Black Friday tager for meget af julehandlen.
I forhold til emballage, har du her muligheden for at give kunden tilvalget af juleindpakning. Mange benytter sig af dagen til at spare penge på juleindkøbene.
Martin Andersen fra Pricerunner udtaler (1):
”Det er især legetøj til børn, som vi jagter gode ‘Black Friday tilbud’ på for at spare penge på årets julegaver.”
…og den seneste Salesforce Holiday Shopping Report (lavet med data fra USA, UK, Frankrig, Tyskland, Canada, Australien, New Zealand og Norden), viste at brugerne i 2018 havde foretaget 50% af deres julehandel inden d. 3. december. Faktisk bidrog den såkaldte Cyber Week (med dagene før og efter Black Friday) til, at butikker (detailhandlere) gjorde 37% overskud gennem julen.
Så hvis du er smart har du juleemballagen klar i din shop.
Black friday 2018 – så vild var dagen sidste år:
I 2017 satte Black Friday omsætnings rekord, 2,117 mia. kr. brugte de danske forbrugere da de svingede dankortet. På nettet alene steg omsætningen med 22% i forhold til året før.
I 2018 brugte danskerne 1,94 milliarder kroner, hvilket er 8 procent lavere end i 2017. Jeppe Juhl-Andersen, direktør hos Nets, udtaler (2):
“Det er formentlig et udtryk for, at mange butikker i år havde valgt at sprede deres slagtilbud over flere dage”
Men I år skruer nethandlen yderligere op på forventningerne, da det samtidig er lønningsdag på Black Friday.
Den nye prognose bliver, i følge Pricerunner, at Black Friday bliver årets største udsalgs dag og at november overtager positionen som årets største shopping måned. En titel, som tidligere tilhørte julemåneden.
Lad os se – vi skal i hvert fald nok sidde klar. 🙂
Her er en oversigt over de 3 største handelsdage i Danmarks historie:
- Black Friday: 24/11/17. 2,117 mia. kr.
- Black Friday: 25/11/16: 2,001 mia. kr.
- Black Friday: 27/11/15: 1,983 mia. kr.
Tallene er hentet fra Nets og tager udgangspunkt i det samlede dankortforbrug.
(kilder: 1. https://www.fdih.dk/medlemmer/pricerunner-denmark-aps/m-8204/nyheder/20429 | 2. https://ehandel.dk/black-friday-kolliderer-med-julehandlen/ )