Når vi snakker e-handel skal emballagen først og fremmest være funktionel og yde den nødvendige beskyttelse. Ydermere skal emballagen være med til at give kunden en god oplevelse, skabe loyalitet og brandværdi.
Flotte farver, lækre materialer, miljøvenlig indpakning og gode slogans kan suppleres med en sansestimuli – og give yderligere indtryk til kunden, evt. ved specielle lejligheder eller temaer – det kunne f.eks. være ved Valentinesdag.
Læs mere om sansestimuli og få gode ideer gennem indlægget herunder – god fornøjelse!
En ny måde at emballere på
En “Sensorisk pakke” er en pakke designet til at skabe en særlig købsoplevelse. En pakke som får kunderne til at reagere fuldt ud på de 5 sanser.
I sig selv er begrebet ikke noget nyt, den traditionelle detailhandel har gjort det i evigheder i de fysiske butikker. Belysning, dekoration, baggrundsmusik, lugte… etc. det hele er skabt til, at få os til at føle på en speciel måde og få os til at købe, købe og købe. E-handelsfirmaerne vil nu bringe denne shopping-oplevelse online – og her er emballagen som møder kunden den bedste mulighed.
Det er fastslået, at emballage med specielle effekter tiltrækker mere opmærksomhed, øger produktets værdi og i sidste ende driver salg. Tænk hovedsageligt på effekter, noget du kan se og føle, men også effekter, der påvirker lugtesansen, smagen og hørelsen. Ved at spille på sanserne stimulerer du din kundes nysgerrighed og tilføjer et legende element til dit produkt.
Sanserne:
Se, mærke, lugte, høre og føle.
1: At se !
Vi starter vores rejse gennem vores øjne og det at se. Det første kunden ser når pakken modtages er dens ydre. Sørg for at kunden hurtigt kan identificere dit brand, evt. på baggrund af farver, slogans/citater og logoer. Jo tættere produktet og budskabet er på hinanden, jo større vil effekten af pakken være.
Forskere fra Boston College i USA har vist, at du nemt kan manipulere en kunde med farvemætning . 1 Emballage med dristige, lyse farver får os til at tro, at produktet er større. Men bombardér ikke din kunde med et storslået visuelt syn. Man hører ofte ” Less is more ”. Og det gælder også her.
2: At føle !
Når vi tager en papkasse i vores hænder, spiller papirtypen og overfladen den første rolle. Robust pap f.eks. kraftliner og dobbeltbølgepap eller tredobbeltbølgepap, har en bedre kvalitet og sikrer en højere brandværdi.
Man kan også gøre meget andet ved sin emballages ydre – det er vigtigt, at din emballage ser ud og føles livagtig. Dette kan f.eks. gøres ved at arbejde med reliefprint eller noget specialudskrivning. Man kan også coate med forskellige lakker, så man får en anderledes blød og evt. fløjlsagtig effekt.
Undersøgelser har vist, at formen på et produkts emballage påvirker opfattelsen af et produkt . ”For eksempel er kantet emballage og logoer tilknyttet stærke robuste mærker, de udstråler energi og repræsenterer et stærkt ‘fundament’. Rundere former er forbundet med venlighed, blødhed og harmoni. ” 2
3: at lugte !
Vores lugtesans har en dybdegående indflydelse på vores tankegang og aggeren. De zoner i vores hjerne som behandler duft er meget tæt på de zoner hvor vi gemmer minder og følelser. Dette giver dig mulighed for at skabe en ‘positiv, kognitiv trigger’ til kunden, når de åbner en dejlig pakke der dufter.
Specialiserede emballageproducenter er nu kommet med ideen om at integrere mikrokapsler i emballagen. 3 Så snart en kunde rører ved emballagen, frigøres en duft. Det hollandske mærke Scotch & Soda er værd at nævne som et eksempel. De leverer alt andet end en kedelig pakke: en elegant sort kasse, en faktura med gyldne bogstaver og duften af parfume, når du udfolder silkepapiret. En unik oplevelse, der dvæler.
4: At høre !
Den største forskning i sanser vs. emballage, fokusere på hvad vi kan se og føle, derfor er forskningen i emballagens lyd-egenskaber, stadig i sin barndom. Faktum er, at visse emballagelyde er uløseligt forbundet med et produkt. Tænk på at åbne en sodavand eller den typiske revnedannelse af en pose chips.
En enkel måde at linke lyd til din emballage er at bruge en QR-kode . QR-koder har brudt kløften mellem den fysiske og digitale verden i årevis. Ved at scanne koden kan du lytte til en besked på din smartphone. En anden mulighed er at integrere trykt elektronik og RFID chips ( Radio Frequency Identification ) for at placere lyd i emballagen. 4 Lydfragmentet kan afspilles via en trykknap på emballagen eller via en smart enhed .
Du kan endda gå et skridt videre, da nogle apps kan genkende produkter. Den britiske supermarkedskæde Tesco anvendte for eksempel dette princip i sin vinafdeling. Kunder kunne simpelthen ‘scanne’ en vinflaske med deres smartphone som så viste en video af den pågældende vinproducent.
5: At smage
Den sidste sans er smagssansen. Emballagens ydre, farve og form har en stor indflydelse på vores opfattelse af et produkt, især når det kommer til smagen af drikkevarer og mad . 5
Charles Spence, en psykolog ved Oxford University, udforskede adskillige forbindelser mellem emballage og vores sans for smag. F.eks. har hans forskning vist, at en jordbærdessert smager op til 10% sødere i en hvid emballage, i stedet for en sort en. Smagen af kaffe opleves dobbelt så intens, når den drikkes af et hvidt krus i stedet for et gennemsigtigt glas.
Det faktum, at emballage har indflydelse på opfattelsen af smag, fremgår også af følgende eksempel på Coca-Cola . I 2011 ændrede Coca-Cola udseendet på de klassiske røde dåser for første gang på 125-årsdagen. Dåserne var klædt i en hvid jakke og forsynet med isbjørne. Klager fra forbrugerne over smagen af deres yndlingsdrink begyndte snart at vælte ind. Selvom Coca-Cola slet ikke havde ændret i smagen – de blev tvunget til at genindføre de røde dåser. Så der kan du se … vores sanser kan undertiden gøre nogle skøre ting. ?
Kontakt vores emballage specialister på tlf. 44 58 77 00 hvis du vil høre mere om specialtilpasset emballage – eller tag et kig på vores hjemmeside lige her:
https://www.rajapack.dk/emballage-med-tryk_cms_000069.html
Kilder:
1 http://www.faqt.nl/recent/we-betalen-meer-voor-color-producten/
2 https://www.flandersfood.com/artikel/2010/12/02/inlood-van- emballage-design-smag-opfattelse /
3 https://www.packaginginnovation.com/packaging-design/innovative-packaging-2/smells-like-sale-scented-packaging-trending/
4 http: //www.chokoe. nl / stimulus-sanser-intelligent-emballage /
5 https://www.klbdkosher.org/news-and-articles/can-packaging-affect-taste/