Unboxing er på ingen måde en ny trend. Men det virker som om, at det en trend, der holder ved endnu. Det er en trend og et fænomen, der skaber interesse blandt alle aldersgrupper. Det er lige meget om det handler om legetøj til de mindste eller om det de nyeste elektroniske gadgets til forældrene. Hvis du laver en hurtig søgning på YouTube, så vil du hurtigt se, hvor populære produktanmeldelser er, og en unboxing er en meget vigtig og inkorporeret del af disse typer videoer. Derfor er emballagen til dine produkter også et vigtigt element at kigge nærmere på, da det ikke længere kun handler om, hvorvidt emballagen beskytter produkter under transport – det skal også se godt ud. Dette er bl.a. med til at øge kundetilfredsheden. Hvis du vil se mere om produkter, der øger kundetilfredsheden, så kig med her. Men hvorfor er dette fænomen blevet så stort? Hvad er det folk får ud af at se videoer, hvor emballagen spiller så stor en rolle? Og hvordan kan virksomhederne udnytte dette? Det vil vi se nærmere på i dette blogindlæg.
- Hvad er unboxing?
- Er det stadig relevant og hvilke produkter er det relevant for?
- Hvordan kan din virksomhed benytte sig af det?
- Skil dig ud med emballagen
> Hvad er unboxing?
Definitionen på unboxing er at tage nye produkter ud af deres emballage, og gerne i en video. Produktanmeldelser i et videoformat er populært, når brugere undersøger bl.a. nye elektroniske gadgets. I løbet af de seneste 10-15 år er ”unboxing” blevet en vigtig del af produktanmeldelser. Men hvorfor er det populært at se andre tage produkter ud af indpakningen? Det kunne bl.a. have noget at gøre med, at nogle af de produkter, der bliver anmeldt i videoerne, er nogle luksusvarer, som derfor ikke er allemandseje. Hvis folk så ser videoerne, så føler de lidt, at de er en del af oplevelsen.
Unboxing oplevelsen er en vigtig del af produktanmeldelsen. Det er et fænomen, der bl.a. er meget stort på platformen YouTube. Det er selvfølgelig ikke det eneste sted på internettet, hvor du vil kunne opleve unboxing videoer. Det er at finde på mange andre platforme, hvor der er mulighed for at uploade video. Det er bl.a. muligt at finde dem på Instagram og Facebook. Men YouTube er dog stadig den største platform til denne type video.
Det menes at en af de tidligste videoer med unboxing som emne var en anmeldelse af en Nokia E61. Den bærer selvfølgelig præg af at være produceret i 2006 og er langt fra så velproduceret som mange af de moderne unboxing videoer, hvor flere af dem er produceret af influencere, der lever af unboxing videoer, og derfor har professionelle kameraer og større erfaring med videoproduktion. Dog kan man se videoen har nogle af grundstenene ved en unboxing video, hvor selve emballagen til produktet optræder og bliver vist frem.
Der er som sagt kommet mange nye unboxing videoer til siden denne video kom frem i 2006. De kan variere meget i videokvaliteten, og hvor professionelle de ser ud. Det er dog ikke kun videoer, der produceres uden for Danmark. Der findes også mange danske influencers/youtubere, der producerer lignende videoer, når der skal anmeldes produkter. Det kommer der nogle eksempler på senere i indlægget.
En vigtig detalje ved dem, der laver unboxing videoerne er, at det er helt almindelige personer, som seerne kan relatere til. Det er der flere fordele ved. Du føler f.eks. at du kan stole på influencerne, der laver videoerne, da de ikke selv er associeret med produktet. De ord, de bruger til at beskrive produktet, føles derfor heller ikke som en salgstale på samme måde som, hvis det var virksomheden selv, der fremviste produktet. Når du ser deres glæde ved at åbne pakken, så er deres entusiasme smittende. Ved at du får del i disse følelser, når du ser videoen, så kan du også have det lidt som om, at det kunne være dig selv, der sidder med produktet i hånden.
> Er det stadig relevant og hvilke produkter er det relevant for?
Nu hvor det er en trend, der startede allerede tilbage i 2006, er det så stadig relevant? Ja, for videoerne bliver jo stadig produceret, og der er tydeligvis stadig stor interesse for emnet. Selvom det oprindeligt startede med elektroniske gadgets, der blev pakket ud og anmeldt, så bliver der i dag produceret unboxing videoer inden for stort set alle typer produkter. Derfor kan det være relevant for rigtig mange forskellige typer virksomheder og producenter.
Det er bl.a. blev utroligt populært for børn at se unboxing videoer. Når børn ser unboxing, så er selvfølgelig ofte med fokus på legetøj, der bliver pakket ud af kassen. Mange af de her influencere får ofte tilsendt produkterne af producenter før de kommer i butikkerne, så de også er med til at opbygge interessen for produktet. Influencerne kan både være børn, unge og voksne, der producerer børnevenlige videoer, hvor de viser emballagen, produktet og funktionerne frem for videoernes seere.
Tøj er et andet populært emne, der igen har videoer, der fremviser et produkt. Et fænomen inden for denne genre er haul videoer, hvor personen i videoen viser en stor mængde af tøj frem for seerne. Produkterne kan variere mellem ting, de har fået tilsendt af virksomheder, eller det kan være, at de selv har været på storindkøb af tøj og accessories. Det kan være, at de har købt ind fra et tøjbrand, som seerne har en stor interesse i at se en anmeldelse af. Det kan også være en haul, hvor de har fået produkter fra en række af brands, og at videoerne derfor ikke er med fokus på kun et tøjmærke. Som det kan ses i videoen nedenfor, så annoncere influencerne tydeligt i deres videoer, hvis videoerne er sponsoreret eller på anden vis er en reklame.
Her til sidst kan også nævnes videoer, hvor der åbnes forskellige abonnementskasser. Det der åbnes, kan være mange forskellige typer produkter, der kan variere i alt fra beauty og accessories til mad og snacks. Du kan også opleve med disse typer kasser, at de ikke nødvendigvis kun optræder i videoer med fokus på unboxing. Det kan de. Men i flere tilfælde kan du opleve dem som sponsorer på andre typer videoer, hvor influenceren, vil nævne og åbne kassen i løbet af videoen.
> Hvordan kan din virksomhed benytte sig af det?
Der er flere virksomheder, der har set potentialet i unboxing videoer. De har også set, hvor tæt forbundet det er med influencere. Mange af de unboxing videoer, der er at finde rundt omkring på internettet, de er lavet af influencere, der har skabt en karriere omkring unboxing og anmeldelser. Det betyder dog ikke nødvendigvis, at virksomheder betaler disse influencere for anmeldelser. I hvert fald ikke, hvis det ikke er gjort klart i videoerne. Det kan dog være, at virksomhederne har sendt et produkt gratis til influenceren i håb om at få produceret en video, hvor deres produkt optræder. Det kunne bl.a. være i en video med fokus på hauls, hvor en YouTuber åbner de produkter, som de har fået tilsendt. Dette er bl.a. en videotype, der bliver producere en del til YouTube. Denne type video har vi et eksempel på tidligere i indlægget, hvor Jasmin Lind fremviser sit tøjindkøb.
Der er også mulighed for selv at producere unboxing videoer for dine egne produkter. Det er der flere andre virksomheder, der har eksperimenteret med gennem årene. På den måde får du og din virksomhed selv muligheden for at bestemme, hvordan udtrykket i videoen er. Disse videoer er selvfølgelig ikke anmeldelser. I stedet fokuserer de udelukkende på at tage produktet ud af emballagen og vise det frem til forbrugerne. Det kan for eksempel være som i nedenstående video
Vi siger selvfølgelig ikke at det altid er nødvendigt at benytte sig af influencer marketing, eller at du skal producere dine egne unboxing videoer. Ofte kan det være nok at vælge emballage, der giver en god kundeoplevelse. Dette giver selvfølgelig ikke en lovning på, at dine produkter ender i en unboxing video. Men hvis de skulle ende der, så er du forberedt ved at have valgt noget emballage, der tager sig godt og er med til at øge kundeoplevelsen.
> Skil dig ud med emballagen
Flot pakkefyld
Søger du en klassisk type pakkefyld, der giver en pæn unboxing oplevelse, så er silkepapir en god mulighed. Med dette kan du vælge mellem mange forskellige farver, så du kan få det udtryk, som du ønsker for dit produkt. Det primære formål for silkepapiret er ikke beskyttelse og pakkefyld. Formålet er i stedet at give dit produkt en flot indpakning og præsentation. Dog beskytter det stadig mod ridser og skader på sarte overflader.
Et anden type emballage, der også giver smuk præsentation af dit produkt, er SizzlePak® fibre. Ligesom med silkepapiret fås disse også i mange forskellige farver, så du kan få dit ønskede udtryk. De egner sig godt til fiksering af dit produkt i kassen eller æsken. De har en interessant harmonika form, som tager sig godt ud, når de omkranser dine produkter.
Specialemballage
Specialtilpasset emballage kan hjælpe dig med at give din emballage præcis det udtryk, du ønsker for dit brand. Hvis du vælger at få din emballage med specialtryk, så er dit brand allerede tydeligt fra det øjeblik kunden modtager pakken. Hvis du vælger at få din emballage efter specialmål, så får du emballage, der passer så tæt på produktets størrelse som muligt. På den måde behøver dine kunder bl.a. ikke at grave sig igennem mange lag pakkefyld, for at nå ned til produktet.
Hvis du ikke ønsker at specialtilpasse din egen emballage, så kan vi også tilbyde andre typer emballage, der kan gøre kundeoplevelsen mere personlig. Her kan du bl.a. se nærmere på en papkasse som nedenstående, som med sit ”Tak” tryk er med til at give en mere personlig oplevelse for modtageren. Den kunne også være en fin og enkel mulighed for at kommunikere med kunden og give dem en god oplevelse, der ikke bare er en almindelig brun papkasse.
Vil du høre mere om vores specialtilpassede emballage, så kan du læse med her.
Gaveemballage
Du kan også vælge at præsentere sine produkter i flot gaveemballage såsom gaveæsker eller gaveposer. Hos RAJA tilbyder vi et udvalg af forskellige former for gaveemballage, der kan være med til at give en god kundeoplevelse og fremstille dit produkt på en lækker måde.
Her kan bl.a. nævnes nogle flotte gavekurve, som er perfekt at lægge dine produkter ned i sammen med noget flot pakkefyld. Dette kunne bl.a. være SizzlePak®. Vælg evt. silkepapir i stedet, som også tager sig godt ud i gavekurven. Kurvene har et fint og naturligt udtryk og er fremstillet i forstærket mikrobølgepap.
En anden flot gaveemballage, som dit produkt også kan tage sig godt ud i et en fin gaveæske. Her kan bl.a nævnes en gaveæske med magnetlukning. Disse er æsker er overtrukket med lakpapir, der giver dem et skinnende og eksklusivt look på både inder- og ydersiden. Ligesom med gavekurvene yder disse ikke god beskyttelse af produkterne, så fyld gerne æskerne op med noget beskyttelse eller pakkefyld og bruge yderemballage ved forsendelse.
Skal vi hjælpe dig videre med den rigtige emballage?
Hvis du står med spørgsmål omkring forskellige former for emballage, der kan optimere på kundeoplevelsen, så står vores emballagespecialister klar til at hjælpe dig. Ring til os på 44 58 77 00 eller skriv til info@rajapack.dk. Du har selvfølgelig også muligheden for selv at undersøge vores udvalg på www.rajapack.dk.
Referencer
Why Unboxing Videos Are So Satisfying https://finance.yahoo.com/news/why-unboxing-videos-are-so-satisfying-99561095209.html
Definitionen på unboxing https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/unboxing
Den succesfulde unboxing kampagne: https://forwardinfluence.com/how-to-achieve-a-successful-unboxing-campaign/
Unboxing og content marketing https://www.thismoment.com/content-marketing-blog/unboxing/
Subscrition boxes https://www.retailcustomerexperience.com/blogs/unboxing-the-retail-subscription-box-phenomenon/
What are YouTube unboxing videos https://www.commonsensemedia.org/youtube/what-are-youtube-unboxing-videos
Haul video https://en.wikipedia.org/wiki/Haul_video