En vigtig egenskab at besidde som virksomhed er, at mestre kundetilfredshed. En vinkel på dette er, at sørge for at man efterlader det bedste indtryk hos kunden når pakken ankommer – dette gælder også hvad pakkefyld angår. Sørg altid for, at dine forsendelser er tilstrækkelig beskyttede og at indholdet får en eksponering der matcher dit brand.
Kvaliteten af leverancer der bliver leveret i dag, er blevet til lidt af en showcase og en form for ’virksomhedens forhold’ til kunden. Hvis man sender en sjusket pakke er man ofte li en sjusket virksomhed – har man derimod gjort forarbejdet og ”kræset” for sin pakke stiger loyalitets barometeret – med andre ord: man har haft fokus på kundeoplevelsen.
(Kilde: Package insight study 2016 for Pregis with American consumers’ – Seeled Air study 2014 – packaging for ecommerce carried out amongst American consumers.)
Pakkefyld:
Vi har efterhånden lidt år på bagen som emballageleverandør, og vi har måtte sande, at det ikke er alle transportfaktorer vi kan have indflydelse på som afsender, såsom ujævne veje eller uforsigtige kurerer… men ikke desto mindre, er vi i stand til at minimere faren og vise, at vi har gjort vores for, at varen skulle nå kunden i fornuftig stand – og så langt så godt.
Hos RAJA har vi mange forskellige former for pakkefyld som papirfyld, boblefolie, skumemballage og meget mere – Alle disse forskellige emballager har hver deres egenskaber. Pakkefyld i dag er ikke blot pakkefyld, pakkefyld kan have mange andre funktioner end blot at beskytte. Det kan også være med til at præsenterer et produkt æstetisk og/eller optimere pakkeprocessen eller forsendelsesomkostningerne.
Herunder har vi beskrevet 3 forskellige, men alle beskyttende former for pakkefyld:
SizzlePak – æstetisk og praktisk pakkefyld:
Det er ikke altid muligt at tilpasse produktemballagen helt nøjagtigt til produktet, især hvis det er en meget lille pakke eller hvis forsendelsen er i flere dele. Her er løst pakkefyld en god løsning og SizzlePak (harmonikaformede papirstrimler) er smarte til at udfylde hulrum og/eller holde smådele adskilt under transporten. Samtidig er de dekorative, fås i flere farver og fungere godt i gaveemballager til blandt andet vin og andre delikatesser.
Fyldstof af denne type holder ikke kun sin form, men fiksere og fastholder også produktet samtidig med, at det er dekorativt, SMART SMART SMART!
Luftpuder – Bløde, lette og stødabsorberende:
Luftpuder er en af de fyldstoffer kunderne synes bedst om. De er rigtig gode til at udfylde hulrum ved større produktstørrelser og absorbere stød både eksternt og internt.
Fordelen ved luftpuderne er blandt andet, at de ikke spildes når pakken åbnes og samtidig er de ekstrem lette i vægt, de består af 99% luft og kun 1% pose, hvilket fører til lavere transportomkostninger og efterlader kun 1% genanvendeligt affald. Derudover er det muligt selv at oppuste og lave den mængde man har brug for, hvis man erhverver sig en luftpudemaskine og her findes der også en masse forskellige varianter.
Boblefolie – Indpakker, beskytter og stødabsorbere:
En god gammel klassiker og også en populær spiller hos kunderne er boblefolien! Forskellen mellem luftpuder og boblefolie er at de skal bruges til to forskellige ting: F.eks. skal du bruge mere boblefolie end luftpuder til at fylde et hulrum op med, men boblefolien har i stedet de egenskaber, at det kan indpakke/omslutte, adskille og beskytte overflader og det fås ligeledes i mange forskellige kvaliteter.
- Boblefolie i dispenserboks
- Boblefolie med eller uden perforering
- Miljøvenlig boblefolie
- Antistatisk boblefolie
- Boble rørfolie
- Boblefolie med store bobler
- Osv.
En god fætter til boblefolien er skumfolie, som ligesom boblefolie omslutter og beskytter. Skumfolie er f.eks. ideelt til indpakning af glas og f.eks. poleret træ som har en sart overflade.
Niveauer af frustration ved fyldtype:
- 18% Polystyren chips /pakkechips
- 6% Luftpuder
- 4% Papir / Krøllet papir
- 0% Boblefolie
(Kilde: Pregis White Paper 2016. The results across Europe can be slightly different, as the way paper/cardboard is viewed ecologically is not the same.)
Tak fordi i læste med og hvis i har brug for mere inspiration, så besøg rajapack.dk eller kontakt vores specialister på tlf. 44 58 77 00.