Vi har lavet 9 tips til dig og din webshop. 9 tips der kan hjælpe dig i forberedelserne og være med til at optimere den hektiske dag BLACK FRIDAY!!!!

1. Kom med et reelt tilbud til dine kunder

Black Friday har eksisteret i Europa i flere år. Europæiske forbrugere er derfor fuldt bevidste om, hvad de kan forvente. De begynder ofte at tjekke dit websted uger i forvejen. Både så de kan finde de bedste men også mest reelle tilbud. Tidligere har det desværre vist sig, at nogle butikker kunstigt oppustede deres priser lige inden salget startede og kunne derfor tilbyde nogle utrolig attraktive rabatter. Det er ikke nogen god strategi – undgå generelt at skabe mistillid og kommuniker dine tilbud og rabatter reelt ud og i god tid. Black Friday giver os alle muligheder for at skabe loyale kunder.

Men hvad er en god strategi? F.eks. kan du overveje at yde en usædvanlig stor rabat men for et lille udvalg af produkter (hvorefter dine besøgende kan opdage andre interessante produkter, det kunne være via forbedret re-targetting. Du kan også bruge rabattrapper : jo mere en forbruger køber for, jo højere er den procentvise rabat, som han/hun drager fordel af. Mange forretninger har ligeledes valgt at lave Black Weekend eller Black Week, så mulighederne er mange – find en strategi der giver mening for dine produkter, din virksomhed og dine kunder.

2. Kontroller den mobile version af websted grundigt

En rapport fra CNBC1 viser, at op til 60% af Black Friday-indkøb foretages via en smartphone eller tablet? 1  Desuden toppes antallet af mobilsøgninger på Google mod slutningen af ​​året. Det er derfor afgørende, at dit e-handelswebsted er mobilvenligt. Sørg for, at alle dine former for promovering og shopping er tilpasset de forskellige skærme.

3. Planlæg en strategi i 3 faser

Forbrugerne er allerede begyndt at søge nettet tyndt efter de gode tilbud inden Black Friday starter. Det er derfor en god idé at lave en strategi for Black friday, der varer over flere uger:

  • Starten af november: Gør forbrugerne begejstrede for dine tilbud. Når du har besluttet hvilke tilbud der skal være, så begynd at dele budskabet på dine medier. En uge før Black Friday kan de allerede få et glimt af de mega-tilbud, der venter dem via de sociale medier og nyhedsbreve.
  • Ugen op til: I løbet af denne uge skal din Black Friday-kampagne køre med fuld hastighed. Du kan overveje at linke det med Cyber ​​Monday (mandagen efter Black Friday).
  • Tiden efter Black Friday: Takket være Black Friday har du sandsynligvis været i stand til at hente mange nye kunder og mange nye data. Bevar deres engagement og byg bro til årets julesalg. Alle de nye medlemmer i din kundedatabase eller din medlemsklub, har du nu mulighed for at tilbyde favorable medlemsfordele, så du på den måde bevarer den gode relation og skaber bro til julesalget.

4. Tilpas dine kampagner på tværs af alle kanaler

Når du skal gøre din webshop klar til Black Friday – skal du huske at medregne alle dine andre kanaler. Få dine sociale medieplatforme med, dine fysiske butikker, e-mails, nyhedsbreve m.m. Giv altid en personlig besked, der forklarer, hvorfor en forbruger skal være med dig på Black Friday. Identificer dine mest populære produkter og fremhæv dem i din kommunikation. Udnyt alle dine ‘owned media’!

5. Giv ikke utilfredshed en chance

Black Friday er en hektisk dag! Shoppinggalskaben starter allerede torsdag aften ved midnatsslaget, og der kan hurtig opstå kaos. Sørg for, at du har nok hænder til at holde alt kørende i de 24 timer. Det er ikke kun kampagnerne, der spiller en rolle, du skal også sikre, at dine kunder forbliver tilfredse og får en tilfredsstillende oplevelse hele vejen igennem. Tænk alle procedurer igennem og få alle de ekstra spørgsmål og klager behandlet så hurtigt som muligt. Med en fremragende kundeservice er Black Friday det perfekte tidspunkt til at omdanne nye webstedsbesøgende til loyale kunder.

6. Gør returret til en barneleg

En af de største irritationer for e-shoppere er en alt for kompleks returpolitik. Gør det ekstra nemt for dine kunder og vælg f.eks. Emballage med returlukning, gratis returnering m.m., så bliver deres returnering så nem som mulig. Vidste du, at op til 96% af online-shoppere vil købe igen, hvis en returnering går som smurt? 2

retur-emballage

7. Juster og overvej dine leveringsbetingelser

Mange webshops gør alt for at kunne levere inden for kun én arbejdsdag – men under en travl dag som Black Friday, er dette løfte ikke så realistisk. Kommuniker klart og tydeligt og sæt nogle realistiske leveringsbetingelser op for dage som Black Friday. En gratis, gennemsigtig og nem returnering skaber loyale kunder og giver dig mindre arbejde i kundeservice.

8. Klargør og analyser logistikken på dit lager

Baseret på de seneste års salgstal kan du estimere hvor mange produkter, du skal have på lager, og hvor mange hænder der skal til for, at alt håndteres til tiden. Her vil det give god mening at kigge på dine pakkesystemer og maskiner og overveje din pakkeproces ift. tid – der er flere måder at optimere pakkeprocessen på – læs mere om det i dette indlæg.

9. Personlig og tilpasset emballage

For en e-shop er emballagen et af de vigtigste parametre. Det er ofte det eneste fysiske kontaktpunkt, du har med kunden, og derfor skal det være i orden. Tænk derfor nøje over hvilken type emballage din kunde vil modtage. Personlig, bæredygtig eller let at returnere: valget er dit!

Her er nogle overvejelser du kan gøre dig:

  • Personlige kasser : få dine kasser trykt med dit logo eller dit slogan som giver ekstra synlighed – og afhængig af kreativitet, kan det give kunden en unik oplevelse.
  • Emballage med returforsendelse: En emballage hvor kunden kan sende retur i samme emballage, gør det både nemt for dig og for dine kunder.
  • Kasser med variabel højde : I stedet for at du skal have 10 forskellige størrelser af kasser, er det muligt at få kasser der kan tilpasses i højden – hvilket optimerer lageret betydeligt.
  • Kasse med automatisk bund : kasser som samles ved et let tryk på siden er 2,5 gange hurtigere end en alm. papkasse.
  • Isotermiske kasser : brug dette til sikkert at sende din mad;
  • Flaskeemballage ;
  • Bogemballage ;
  • Etc.

I kender sikkert til fænomenet ‘Unboxing’ – en trend der ser ud til at fortsætte. Her spiller emballagen endnu en central rolle, da det ikke længere kun handler om, hvorvidt emballagen beskytter produkter under transport – det skal også se godt ud. Dette er bl.a. med til at øge kundetilfredsheden. 


Hvorfor holder vi Black Friday?

Siden 1960’erne har Black Friday i USA officielt startet julesalget. Det er fredagen efter den populære amerikanske  Thanksgiving-ferie . Dagen efter  Thanksgiving  har mange amerikanere traditionelt en fridag. Det ideelle øjeblik, tænkte købmænd, at tiltrække shoppere til deres butikker med kraftige rabatter straks i starten af ​​årssæsonen.

“Black Friday” betyder bogstaveligt talt “Sort fredag”. Men hvorfor sort? Det kunne være fordi der blev sort af folk i de amerikanske ‘Shopping Malls’ – men ja, det er bestemt en kendsgerning. Ifølge en anden teori drejer det sig om butikkernes omsætningstal. Black Friday er så  vellykket,  at det er den første dag i året, at detailhandlere kommer ud af det røde og begynder at skabe effektive overskud. Så deres røde salgstal bliver endelig ‘sorte’ eller med andre ord positive.


1 www.cnbc.com/2017/11/24/smartphones-steal-black-friday-dollars-as-mobile-sales-break-records.html

www.shopify.com/enterprise/ecommerce-returns

Kategorier: Gode råd

EFTERLAD EN KOMENTAR

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Indtast en kommentar

Udfyld dette felt