Pak bedre med 3 gode råd fra RAJA

6 min læsning14 oktober 2020

Hos RAJA siger vi ’Pak smart, pak bedre!’. Men hvad betyder det egentlig at pakke smart? Ved at indføre nogle nye tilgange til pakningen og emballagen på lageret kan du forhåbentlig komme til at pakke smartere og bedre. I dette indlæg kommer vi ind på 3 gode råd til valg af emballage, der kan være med til at skabe en bedre arbejdsgang på lageret eller en bedre kundeoplevelse. Læs med for at få inspiration til nogle idéer til forbedringer, der passer for din virksomhed eller brand. Se al vores emballage, der hjælper dig til bedre pakning.

1. Spar tid

Man hører altid udtrykket ’Tid er penge’. Der er jo også noget om det. Tid har en stor betydning for mange virksomheder. Det kan bl.a. gøre sig gældende på lageret i e-handel, hvor pakkerne hurtigt skal pakkes og sendes afsted til kunderne. Mange webshops har efterhånden levering dag til dag. Derfor er det også nødvendigt at effektivisere pakkeprocessen. Et vigtigt element i denne proces er bl.a. valget af emballagen. Hos RAJA kan vi tilbyde et udvalg af produkter, der kan hjælpe dig med at spare tid på lageret.

Et af de mest populære eksempler er papkasser med automatbund. Det der gør disse specielle er, at kasserne samles nemt ved et let tryk på siderne. Den samlede bund kræver ikke ekstra pakketape. Kasserne er vurderet til at kunne samles på 9 sekunder. En standard papkasse tager ca. 22 sekunder at samle. Disse få sekunder kan have stor betydning i pakkeprocessen på et lager, hvor der samles mange hundrede kasser om dagen. Et regnestykke: Hvis en lagermedarbejder pakker 250 kasser om dagen, så spares der op til en hel times arbejde.

Andre gode eksempler er emballage med selvklæbende lukning. Indenfor denne kategori findes der både forsendelsesposer, papkasser og æsker. Når du anvender denne type emballage spilder du ikke tid på lukning med separat pakketape, da det allerede er udstyret med en indbygget lukning.

Et sidste eksempel på emballage, der hjælper med at spare tid, er pakkefyld med perforering. Her kan nævnes både boblefolie og skumfolie. Når du vælger emballage med perforering, så slipper du bl.a. for brug af værktøj. Du river bare. Hvis du f.eks. vælger boblefolie med perforing, så kan du opnå en tidsbesparelse på 25% sammenlignet med en standard rulle boblefolie.

2. Pak miljøvenligt

At pakke miljørigtigt kan være en stor fordel af flere forskellige årsager. Der er for det første en stor efterspørgsel på virksomheder, der vælger miljørigtige løsninger. Derfor kan det være en afgørende faktor for en kunde vælger dine produkter fremfor andres. Derudover er det selvfølgelig ikke kun en fordel for dit brand. Det er en lige så stor fordel for miljøet.

En af de miljøvenlige tendenser vi hos RAJA har bemærket, er et skift fra plastemballage til papiremballage. Et godt eksempel på et alternativ i papir er vores forsendelsesposer i papir. De er lavet af 30% genanvendt papir. Papiret er i 125 g/m² PEFC-certificeret 1-lags brunt kraftpapir. Et par gode alternativer til standard pakketape er klæbebånd og papirtape. De har hver deres fordele og er begge fremstillet i papir. Hvis du f.eks. ønsker at vide mere om klæbebånd, kan du læse dette blogindlæg.

En anden tendens indenfor miljøvenlig emballage er emballage af genbrugsplast. Dette er en type emballage vi har flere forskellige eksempler på. Her kan der bl.a. nævnes miljøvenlig strækfilm, der er fremstillet af 80% genbrugsmaterialer. Vi har også miljøvenlig boblefolie. Den er ligesom strækfilmen fremstillet af 80% genbrug, og der begge nemme at genkende gennem deres tydelige grønne farve, der med til at symbolisere deres miljøvenlige egenskaber. Hvis du ønsker en miljøvenlig forsendelsespose, men stadig ønsker at vælge plast, så kan du se nærmere på vores miljøvenlige forsendelsespose af 100% genbrugsmaterialer.

Ønsker du at høre mere om miljøvenlige alternativer og RAJAs miljø politik så læs med i vores blogindlæg, ”Vælg miljøvenlig emballage med 5 principper fra RAJA”.

3. Tænk på kundeoplevelsen

At kunne tilbyde gode produkter er selvfølgelig en af de vigtigste elementer for mange virksomheder.  Hvis du samtidig ønsker at skille dig endnu mere ud, så kan du tænke på kundeoplevelsen. Den slutter ikke ved købet af produktet. Den fortsætter i lige så høj grad, når kunden modtager produktet. Her kan emballagen bl.a. spille en stor rolle. Emballage kan nemlig være med til at tilføje stor værdi til dit brand.

Emballage der kan være med til at give en anderledes kundeoplevelse er papkasser og æsker med hvid yderside. De skiller sig lidt ud fra mængden af de klassiske brune papkasser. Den hvide farve er med til at tilføje et elegant look til dit produkt. Det elegante ydre gør også at æskerne er velegnede som gaveæsker. Et eksempel på denne type emballage er Flade hvide postæsker.

En anden måde at få din emballage til at skille sig ud er ved brug af elementer fra gaveemballage. Et godt eksempel på dette kunne være brug af farvet silkepapir, da dette kan være en lille detalje, der tilføjer et mere personligt touch. Silkepapiret fungerer også fint som pakkefyld og har beskyttende egenskaber overfor sarte overflader. Det store udvalg af farver giver dig også rig mulighed for at sætte dit eget præg på indpakningen af produktet.

En helt anden måde at give en god kundeoplevelse er kunne også være gennem returemballage. Her er det ikke udseendet, der spiller en rolle. I stedet er der her fokus på at gøre en returnering nem for kunden. Selvfølgelig går du ikke efter at få produktet tilbage fra kunden, men den slags kan dog stadig forekomme. Derfor kan vi råde til brug af forsendelsesposer med returlukning, hvis du f.eks. handler med tøj eller andre tekstiler.

Ønsker du mere vejledning til smartere pakning?
Vores emballagespecialister sidder altid klar til hjælpe dig til at finde frem til de rette emballagevalg. Kontakt dem på info@rajapack.dk, tlf. 44 58 77 00 eller chatten på vores hjemmeside.

Populære kategorier