RAJA Group lancerer i dag kampagnen Kvinder og Miljøet. Det er en stor operation på europæisk plan, som vil mobilisere alle
Et udvalg af 5 miljøvenlige produkter
15 lande
i gruppen deltager
5 projekter
bliver støttet
Kampagnen varer 6 måneder fra september 2015 til februar 2016
Priserne på emballagen forbliveruændret
Alle de indsamlede
midler doneres til projekterne
Hos RAJA mener vi at virksomheder har et ansvar og en rolle at spille på det miljømæssige og sociale område. "Kvinder og miljø" kampagnen er i tråd med de forpligtelser og værdier som RAJA Group hviler på. Siden 2006 har RAJA Group støttet og hjulpet kvinder gennem fonden med mange projekter i hele verden.
Blandt de udvalgte produkter donerer RAJA 10 eller 20 kr. til kampagnen for hver pakke der sælges. Efter indsamlingen er slut bliver midlerne givet videre ti lde 5 projekter der indgår i kampgnen. Du kan løbende følge med i hvor mange midler der bliver samlet ind i RAJA Group på vores rajapack.dk.
Frankrig er vært for afholdelse af det 21. møde i FN omhandlede klimaændringer (COP21) fra 30. november til 11 december 2015. Dette bliver et afgørende møde i forhold til at få lavet en international bindende aftale, for at nå målsætningen om at holde den globale opvarmning under 2 grader.
RAJA Group er en fransk ejet koncern og har derfor ekstra fokus på COP 21 der afholdes i Paris i år. Med vores mangeårige engagement i miljøet bliver RAJA Group ved med at fokusere på at minimere det miljømæssige fodaftryk og prioritere det bedste løsninger for miljøet. F.eks. forgår 95% af alle vores indkøb i Europa.)
Projekterne er blevet udvalgt af bestyrelsen i RAJA Fonden, der består af eksperter. Udvalget er baseret på projektets kvaliteteter og professionalismen af de foreninger der varetager projetkerne. Under hele forløbet vil vi løbende holde os orienteret om diverse problemstillinger og fremskridt.
Beskyttelsen af både kvinder og miljøet er to nært beslægtede projekter. I de fleste udviklingslande er kvinder, i deres daglige gøremål, mere afhængige af naturressourcer end mænd og derfor langt mere sårbare. Som nogle af de første ofre for naturkatastrofer og klimaforandringer, er de samme kvinder også nogle af de mest oplagte til at etablere et grundlag for forbedring.
Det er fortrinsvist i udviklingslandene, at kvinder har mest brug for hjælp til at forbedre deres levevilkår og hvor de bedst kan bidrage til beskyttelse af miljøet og bekæmpelse af klimaforandringer gennem deres arbejde og daglige aktiviteter.
Produkterne er alle lavet af fornyelige ressourcer (papir eller pap) der helt eller delvits består af genbrugsmateriale. Derfor er produkterne medvirkende til at nedbringe forbruget af råvarer og reducere mængden af affald. Takket være retursystemer for papir og pap, kan disse produkter, efter anvendelse, genindvindes og give liv til nye produkter.
Nej, priserne på de udvalgte produkter er de samme som før kampagnen.
De indsamlede midler fordeles på de 5 projekter alt efter projektets størrelse og behov. Midlerne overdrages til de respektive organisationer ved en cermoni der aholdes 8. marts 2016 i anledning af kvindernes internationale kampdag.